Tuesday, April 22, 2008

I'm here to save you



وانا صغيرة كنت فاكرة اني انا الوحيدة الملحدة في العالم لان عالمي كان اسرتي الصغيرة غير الملحدة وان كانت غير متدينة بعنف فلم يكن من بين العائلة ملحدين


وطبعاً لم اتحدث عن الموضوع مع احد لاننى كنت اعتقد انني مختلفة ولن يفهمني احد وكنت ابحث عن احد لكي ينقذني من وحدتي و عزلتي كوني ملحد ومن الصعب التاقلم مع الاخرين والى الان وانا اواجه بعض الصعوبات في ان اتحدث او اتصرف بطريقتي الخاصة والتى يمكن ان تصيب الاخرين بصدمة




كنت تعيسة جداً و صغيرة على ان افهم لماذا انا الوحيدة الملحدة في العالم


كبرة شوية و دخلت الجامعة وتعرفت على من يطلقون على انفسهم تقدميين .. شيوعين .. اى حاجة والسلام .. فرحت جداً و قلت انا مش الوحيدة ف العالم .. فيه ناس مثلي .. بس عرفت انهم مجموعة من المنحليين بمعني الكلمة لا اخلاق و لا ثقافة ولا يحزنون .. كل اللى بيعملوه شرب و جنس و تسكع في وسط البلد


عدت الى وحدني بعد شعور حزين جداً بان الملحدين هم منحليين اخلاقياً .. ولكن قلت انا مش منحلة اخلاقياً و انا مثقفة وانا بفهم و بحترم نفسي و الاخرين و ملحدة .. اكيد في حاجة خطاً في او في المجموعة اللى عرفتها

قلت محدش هينقذني غير الكتب و القرأة و قد كان وقد كانت تلك نقطة التحول للقرأة بتعمق في الديانات و المعتقدات و قد كان و بمساعدة بعض القلائل في حياتي من المحترمين و عرفت ان العالم به الملايين من الملحدين غيري و بانه لا يتوجب على الانسان ان يعتقد بوجود اله حتى يعيش في هذا العالم بل على العكس الحياة اكثر راحة بدون رب يتربص بي ليعاقبني على افعالي والتى اختارها هو لى .. اى ظلم ذلك




كبرت و فهمت و تعلمت و شفت ان احسن حاجة تعيش على راحتك و تتصرف كما يتناسب مع افكارك و معتقداتك و ان تختار اصحابك بعناية مع رفه شعار صديق واحد يكفي وبان التجمعات لا فائدة منها حيث المدعيين اكثر من المتصور و خاصة في ملاحقة النساء من زوات الافكار التقدمية


انت ملحدة يعني ست سهلة


ست ممكن اى واحد يعمل علاقة معها

افكار بيستغلها مدعي الثقافة و حتى المتدينين علشان يبرروا خداع النساء .. بس على مين .. ده انا ملحدة و جايبة من الاخر و كنت بعرف كيف اناقش المجموعتين .. ده عن طريق معرفة منهج كلا الطرفين في الحوار و كيفية بدأ تلك العلاقات و النهايات معروفة .. السرير و من ثما الحصرة و المرارة على الخداع ..

لم تغيرني تلك الاشياء و لم ترجعني عن الحادي لانني مقتنعة تماماً بما انا فيه .. ولن يعرفني احد لانني مثل الكثير من النساء غير المحجبات في مصر وبالعكس تلك الاشياء تريني ان الحياة بدون رب يسمح للرجل باستغلال المرأة هو قمة احترامي لنفسي


10 comments:

love said...

السيدة/روزا
تحياتى
قد يرضى غرورى أن أكون ألأول ويرضى غرورى أكثر ذلك الترتيب المتقدم الذى يقع فى المداخلة معك.ا
نحن وإن كنا نتصف بالإلحاد فليس معنى ذلك أننا نهيم على وجوهنا دونما ضابط أو رابط أو إطار مرجعى يحدد سلوكنا مع أنفسنا ومع ألآخرين!!ا
من يعيش العيشة البوهيمية هو ليس بإنسان يحتل أرقى درجات الكائنات ،والاأخلاق نربأ بأنفسنا أن تكون فى معيتنا أو إطارآ فى تعاملاتنا مع ألآخر
ولشخصى نجحت فى أن أكون مصاحبآ لمجموعة من المبادىء التى لاتتعارض مع الفكر ألإلحادى فهى مبادىء تبعث على الإحترام من الآخر دون أن تستدعيه ليكرمنى بتفلة منه أو منها.ا
ياريت كل إنسان يتفهم أن الملحد إنسان قد إستقر فكره على شىء بعد تمحيص وإقتناع لابعد جلسة هواؤها أزرق أو ذات موسيقى تحاكى ألأصوات النسائية المخموره!!ا
أنا فخور بإلحادى..فخور بآداب ومبادىء أقدسها وأحترمها ولن أحيد عنها
تحياتى..وتمنياتى الطيبة

Egypt Rose said...

love
انا مصحبتش حد احسن منك ابداً و شكراً على الكلامات المحترمة جداً اللى قلتها

تلك نظرة نمطية تنظر للملحدين وللاسف المدعيين كثيرين في البلد

انا كذلك فخورة بالحادي و فخورة بان لي مبادئ احترمها ولن احيد انا ايضاً عنها

Unknown said...

الاول هاعلق علي البوست بمقوله انا مؤمنه بيها

انت حر ان لم تضر

حر في اختيار دينك و فكرك و مذهبك

انتي واحشاني جدآ بس مختفيه علي طول مش عارفا اوصلك ازاي و اشوفك ازاي

مستنيه ردك يا قمر

Anonymous said...

عزيزتى روز

المناقشة فى هذا الموضوع ليست بالأمر السهل

وأيضا لايكفيها تعليق فى مدونة .. الأمر يحتاج الى حديث .. فانت قرأت ودرست كثيرا .. واستقر بك الأمر على اختيارك .. والذى بالتأكيد هو من شأنك .. وأنت حرة فيه تماما

وفى المقابل .. قرأت أنا كثيرا ودرست .. وانتهيت للعكس تقريبا .. وهو أننى مؤمن بموقفى الايمانى بالله

وفى كل الاحوال .. لانستطيع أن نقول أن approach اى
لانسان لابد ان يطابق غيره .. ربما كانت مقاربتك تقليدية .. وفى الأغلب هى كذلك .. بينما لدى مقاربة تختلف كلية

أحب أن أناقشك بمنطق رياضى .. هندسى .. لااعتقد أن أحدا بدأه

ولكن قبل أى شئ .. لابد أن يكون لديك الاستعداد لخوضه بالمنطق ..واذن يمكن عندها البدء

حريتك كما هى حرية كل انسان فى التفكير كما يشاء .. مكفولة بالتأكيد
لكنى أحب أن اتحدث عقل لعقل .. ومنطق بمنطق

فهل أنت مستعدة؟

تحياتى اليك

Unknown said...

Hi
Fairst i want to inform you zat i'v updated a post zat it connected to your article.

ill be back

......... ) ` - . .> ' `( .........
........ / . . . .`.. . . .. ........
........ |. . . . . |. . .| .......
......... .. . . . ./ . ./ .........
........... `=(.. /.=` .............
............. `-;`.-' .............
............... `)| ... , .........
................ || _.-'| .........
............. , _|| .._, / ...........
....... , ..... ..|| .' ............
....... |.. |.. , . ||/ ..............
.... , ....` | /|., |Y.., .............
..... '-...'-._....||/ .............
......... >_.-`Y| .................
.............. , _|| ...............
................ ..|| ..............
................. || ..............
................. || ..............
................. |/ ..............
...................................

Unknown said...

سوري
انا عايزة أأول ان جوزي كان يشد بشعري وربتو في الوردة علشان يعمل
رابت للمودوع

احساس لسه حى said...

روز

مع انك بتستخدمى لغة العقل وبتتكلمى بيها وبتعتنقيها

بس عدم الرد على التعليقات بعيدة عن اعتناقك ده وبيبين انه مش اعتناق حقيقى ده رائى وانا حر

واكيد الالحاد والاقتناع بيه شئ مش سهل ولو سهل كنا لقينا بلاد رسميا لا دين لها

وده للاسف مش موجود لان منطق الالحاد ضعيف واستمراره نسبته ضعيفه جدا

طبعا مش عارف وانا صغيرة تعود لاى سن لاكن لا يهم فما زلتى صغيرة الى الان

واكيد الالحاد ما انه لا يدعوا الى الشرب والجنس والتسكع بس على الاقل لا يرفضها ولا يجرمها على ما اظن

وليه سميتى العلاقه الجنسيه انحلال خلقى بدل بيحصل باختيار الطرفيين وحريتهم

ايه اللى حددلك المعنى ده جواكى

وليه سمتيه منحلة اخلاقيا

ومهما قريتى عن حد\ سواء دين او مجتمع او بلد لما تعيشى معاهم هيبان حقائق تعرفى منها حقيقه اى شئ سواء دين او مجتمع او بلد وانتى قولتى قلائل محترميين

تخيلى العالم كله ملحديين

سوف يكون قلائل منه محترميين

واكيد اى شئ فى الدنيا تعيشيه وتنجزيه بتخدى حقك فيه سواء بالخير او الشر ولكل مجتهد نصيب

وده بيحصل فى الدنيا فى كل شئ وليس فى ذلك ظلم هل يستوى الذين يعملون والذين لا يعملون

ورديت عليكى ومردتيش

ومظنش ان اللى عاشوا على راحتهم عاشوا سعداء وماتوا سعداء

اما عن المدعيين فكثيريين لاكن افكارهم وارائهم الحقيقيه بتبان وبتخرج منهم فى اوقات ويبان وجههم الحقيقى ويسقط القناع اللى بيحولوا يوصلوا بيه لهدفهم او اهدافهم

والنساء هدف لكل راجل يتمنا ويتظاهر باعتناق افكار كثيرة للوصول اليهن


وانتى ملحدة اكيد سهله فاسوارك قليلة وحواجزك ضعيفه وموانعك قليلة

ست سهل تعمل علاقه مع حد

والنساء عندما تقل اسوراها فسقوطها وشيك وقريب وحتمى

وعلىلا ميين ايه بقه
فيين منقشتك اللىلا بتتكلمى عنها انتى معظم موضوعاتك بترميها من غير نقاش

وعلى العموم من حقك تعملى اللى تقتنعى بيه بدون تجريح فى ما يقتنع بيه الاخرون

وانتى قولتى استغلال المراه من الرجل بدون رب وبدون دين كان وما زال
ودائمن سيكون للابد

فهمتى حاجه منى

ردى

او مترديش

انا قولت اللى جوايا بمنتهى الادب

سلاااام

الربان said...

تحياتي

اولا...تعليقي هذا لمجرد التوضيح فقط
لا دخل لي بحياة حضرتك او معتقداتك..

ثانيا...انت حرة ما لم تضري.

ثالثا...في رأيي انه ليس كل الملحدين
منحلين اخلاقيا او شياطين...و ليس كل المؤمنين قديسين.

رابعا.... حضرتك قلتي :

عرفت ان العالم به الملايين من الملحدين غيري و بانه لا يتوجب على الانسان ان يعتقد بوجود اله حتى يعيش في هذا العالم بل على العكس الحياة اكثر راحة بدون رب يتربص بي ليعاقبني على افعالي والتى اختارها هو لى .. اى ظلم ذلك.

اوضح لحضرتك...انه لا يوجد امر الهي
بعمل شيء الا لان هذا الشيء في مصلحة
الانسان نفسه... و لم ينهنا عن شيء الا
كان هذا النهي لمصلحة الانسان ايضا..
و حاشي لله ان يكون ظالما....انما هو العدل....
و من عدله ان ترك للانسان الاختيار
لم يكبله او يجبره...انما انت حرة تعتقدي
فيما تشائي...و تفعلي ما تشائي...و تمتنعي عما تشائي....شيأن فقط لا حيلة
و لا شفاعة فيهما الا و هما الرزق و الموت...فيما عدا ذلك انت حرة...اليس هذا العدل المطلق.

مرة اخري هذا تعليق بسيط ليس من وراءه اي هدف الا الحوار...و ان اختلفت
وجهات النظر فسيظل الاحترام و التقدير
هو الاساس.


تحياتي و تقديري

ahmed adel said...

الحاد يعنى انتى معترفه ان مفيش الله طيب كلنا عارفين ان الكمبيوتر الى بنكتب منه ده في حد صانعه زي اي حاجه عندنا في الدنيا دي في حد صانعها ممكن تقوليلى يا ست الدكتوره مين الى صنع الانسان؟ بكل الذكاء والتفاصيل الى فيه دي؟ مين الى عمل وظيفه معينه للقلب مين الى عمل وظيفه للمخ مين الى خلى الايد ليها وظيفه والرجل ليها وظيفه؟؟؟ مين العبقرى ده ؟؟؟؟ ما انتى بتقولى مفيش الله يبقى لازم تقوليلنا مين الى صنعنا ؟ مش تقولى مفيش الله وخلاص منغير دليل

Unknown said...

دخلت هنا بالمصادفة
فحقيقة الامر لا اهتم بالاطلاع على المدونات واكرة حالة الهوس بيها وحالات التمحور حول الذات
ولكن عزيزتى احيكى القراءة هى السبيل والانحلال ليس له عنوان وما عرفتيهم ليس لهم علاقة بالشيوعية اساسا هم اناس اراد العيش بطريقة ما وعليهم عدم التمسح فى نظرية ثورية كهذه
واقول لكى انى عرفت شيوعين غاية فى الخلق والتعامل المبدئى أكثر من المتدينين التزام
شيوعين حقيقين
وهناك ليبرالين على ذات الشاكلة وهكذا

تقبلى تحياتى